Mekkora az esély rá, hogy pályázatot nyerj?

Vajon megéri pályázni? Sokaknak vannak kétségeik az esélyeikkel kapcsolatban, így ez igen gyakori kérdés. Ám a pályáztatás nem olyan, mint a lottó, ahol a nyerés pusztán a szerencsén múlik, hanem általában nagyon korrekt folyamat. A nyerési esély függ a beadványod minőségétől is a versenytársakhoz képest.
Mekkora az esély rá, hogy pályázatot nyerj?

A pályázás pszichológiája meglehetősen összetett és kiterjedt téma. Természetes, hogy ha folyamatosan elutasító leveket kapsz, kételkedni kezdesz a pályázat igazságosságában.

A valóság az, hogy a pályázatokat szinte mindig jószándékkal teszik közzé. A cél, hogy kiválasszák a legjobb beszállítókat, akiknek aztán jó szívvel ítélhetik oda az adott munkát. Ha rendszeresen elmaradnak az eredmények, akkor a folyamat hibáztatása helyett érdemes lehet átgondolnod, hol hibázol.

A páyázatok alapvetően az vizsgálják, mennyiben lennél képes megfelelni a vevő igényeinek, valamint mennyiben vagy alkalmas a kiírt feladadat magas színvonalú teljesítésére. Általában mindkettő szükséges a sikerhez. Ha az egyikben nagyszerű vagy, a másikban viszont csapnivaló, azzal elvágod a saját lehetőségeidet.

Érdemes lehet átgondolni, szerinted hol vannak problémáid: nem olyan feladatokat nyersz el, amelyekről úgy gondolod, hogy a te cégedre vannak szabva, és nagyszerű eredményeket érnél el a kivitelezésben? Olyan dolgokra pályázol spekulatív módon, amelyek megvalósításában nincsen igazán tapasztalatod? Ezekben az esetekben érdemes felülvizsgálni a döntéseidet.

A pályázati eljárásban először a megfelelő pályázati lehetőség azonosításával kell kezdeni, ehhez azonban elengedhetetlen először meghatározni a siker esélyeit. Ebben a szakaszban értékelheted a potenciális versenytársakat, kiválaszthatod a specifikációt és a vevő stratégiai céljait, valamint végigveheted a vállalatod tapasztalatait és megkülönböztető jellemzőit is, hogy eldöntsd, megfelelő-e a szerződés a számodra.

Ezután következik a tényleges pályázatírás. Ne ess abba a csapdába, hogy olyan ajánlatot írsz, amit te szeretnél – a nyertes pályázatnak olyannak kell lennie, hogy az értékelő el akarja olvasni, és szerepelnie kell benne annak, amit kért, hogy te adj meg saját magadról. Tartsa be az értékelési szempontokat, és hagyd, hogy ez vezesse az egyedi pályázati lehetőségre vonatkozó ajánlattételt!

Alapszabály, hogy mindig kérj visszajelzést minden egyes sikertelen pályázatról, hogy megítélhesd, mit csináltál jól és mit rontottál el. Emellett minden leadást követően végezz belső kiértékelést, amelynek során kollégáiddal közösen levonod a tanulságokat. Át kell tekinteni a céged társadalmi értékstratégiáját? Az esettanulmányaid nem voltak teljesen kiegyensúlyozottak?

Végül tekintsd át pályázatod a stílus, a témák és a formátum szempontjából is. Ügyelj arra, hogy a következő pályázati lehetőségnél ne kövesd el ugyanazokat a hibákat! Ez segít azonosítani a problémákat, és korrigálni őket a későbbi pályázatoknál. Ha pedig végképp bizonytalanná válnál, fordulj tanácsadóhoz!

Galambos Dániel

Kapcsolódó cikkek

Globális piaci trendek és fogyasztói magatartás az ásványvíz piacon

Globális piaci trendek és fogyasztói magatartás az ásványvíz piacon

A globális ásványvíz piac dinamikus terület, ahol a fogyasztói igények és a piaci trendek folyamatosan változnak.

Tönkreteheti a magyar személyszállító hajósokat a tervezett kikötőkiosztás

Tönkreteheti a magyar személyszállító hajósokat a tervezett kikötőkiosztás

A személyszállító hajók helyett a külföldi szállodahajóknak adnák a kikötőket Újlipótvárosban.

TikTok és Booking.com

TikTok és Booking.com

Egyiknek sikerül, a másiknak nem.